oncontextmenu="return false"

fick en kommentarsom jag tänkte svara på - min utrustning

hästgalen om min morgon började ju fakiskt bra!:
Vilken fin blogg du har:) Tänkte bara fråga vad du använder för utrustning till dig och din hästen:) Tycker du att det är viktigt med säkerhetsväst? Vore riktigt kul om du kunde skriva ett inlägg! Många kramar från en hästgalen tjej:)

När jag rider använder jag nästan alltid ridbyxor! Någon gång har jag ridit i jeans men trivs mycket bättre i ridbyxor när jag rider.
Jag har just nu bara tre par och det är bara ett par som sitter bra.
Har ett par blåa - 
                svarta - märke?
                brunrutiga med svart skoning - märke?

Jag har ett par svarta läderstövlar - Massolin CRW®
Och ett antal gamla ridstövlar och ett antal skor som jag använder när jag inte sitter på hästryggen. Brukar använda convers när jag hanterar hästen, egentligen skulle skor med stålhätta vara bättre men jag trivs i lätta skor. Folk frågar alltid varför jag har 1-2 storlekar för stora skor, jo för att om hästen trampar mig så trampar den inte på mina tår.
När jag rider ut´brukar jag använda chaps.

Jag har egentligen inga speciella tröjor när jag rider. Har lite pikeér som jag har när jag rider i "seriösa situationer," haha. Annars brukar jag ha tröjor som sitter relativt tight och inte flaxar allt för mycket.
Samma sak med jackor, nu i vinter har jag ridit med min skidjacka, haha! Har en reflexjacka som åker på när vi rider ut, då slipper man tänka på reflexer. Annars har jag lite stalljackor men behöver inhandla lite nytt, det håller inte i alla år.

Jag rider nästan alltid med sporrar, vet faktiskt inte vad det är för längd på dom jag har just nu.
Rider oftast med spö och då har jag ett lite längre dressyrspö.

Självklart har jag ALLTID hjälm på mig! Har en Hi-Lite Pro Plus CRW® Det blev ett hastigt inköp när min gamla inte höll ihop längre. Har planer på att köpa en ny men det får bli när det blir.

Sen det du undrade lite extra var säkerhetsvästen.
När jag var mindre köpte mamma en säkerhetsväst åt mig som jag alltid använde. Jag hade ramlat av och blivit rädd efter två år och då kändes det säkrare med väst.
När jag fick tillbaka självkänslan åkte västen av. Det va lite "ballt" att rida utan, haha töntigt när man tänker tillbaka. Skaffade min första polle Madame som var mer vilt än tam! Så både dom i stallet och min föräldrar tyckte att en väst var ett bra inköp. Jag ville inte använda den men hade inte så mycke val.
När jag red in Miio använde jag väst. Men när hon blev säkrare så åkte den av.

Innan sommaren köpte jag en ny väst som var super lätt och skön. Men så lyckades jag ha sönder dragkedjan för att jag skulle vara smart och ha den över jackan... Så nu är den tillbaka efter lagning. (och ett tag låg den och samlade damm nere i källarn innan vi lämnade in den...)
Idag använder jag den när jag rider ut och när jag hoppar - oftast! Ibland kan jag använda den i dressyren också. Det beror lite på vad jag känner för. Tycker att de blir lite stelt med västen.
Men jag måse säga att dom som alltid rider med väst ska fortsätta med det! Det är en billig livförsäkring!
Även den snällaste hästen kan bli rädd.
Hoppas du fick svar på det du ville! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0